Szolgáltatások

  • péntek, febr. 7, 2025
blog-image

Pénzügyi tervezés

Eddig sem volt pénzügyi terved és azt kérdezed mi szükség van arra, hogy ez változzon? Ennek számos oka lehet, vegyük sorba a hasznokat!

  • célorientált növekedés: minden vezetőnek alapos és részletes elképzelése van arról, hogy mit tervez a jövőben és hogyan akarja azt megvalósítani. A fejünkben lévő tervekkel ugyanakkor van egy nagy probléma: csak a mi fejünkben vannak. Ez a tárolás nem optimális arra, hogy másokkal könnyedén megosszuk őket. Bármennyi tapasztalattal is rendelkezünk ügyvezetőként, egy bizonyos vállalatméret felett szükséges “papírra vetni” a terveket, hogy minden részlete kidolgozásra kerüljön és az egész vállalat lássa, minek megvalósításán dolgozunk közösen.
  • pénzügyi stabilitás: egyenlő a vállalat stabilitásával. A pénzügyi terv elkészítése során muszáj alaposan átgondolni a napi működéshez és a tervekhez szükséges erőforrásokat, és hogy ehhez képest mi áll rendelkezésre. Ha a kettő között túl nagy a különbség, akkor lehetséges, hogy terveinken módosítani kell időben, volumenben, vagy kőlső erőforrásokat kell bevonni. Jól összeállított tervekkel minden aspektus együtt értékelésre kerülhet, és biztosak lehetünk abban, hogy a vállalkozás stabil működése biztosítva van.
  • kockázatok csökkentése: kockázatokat csökkentésre kerülnek egyfelől, amikor a terv készítésekor alaposan átgondolásra kerülnek a célok és a rendelkezésre álló erőforrások. Másfelől, amikor az üzleti év során folyamatosan összemérésre kerül az aktuális teljesítmény a tervhez képest. Ezáltal szinte azonnal azonosíthatóak az esetleges problémák. A gyors felismerés pedig a kulcs ahhoz, hogy gyorsan reagálhassuk probléma esetén, és ezáltal növekedjen a profit, meglepetések nélkül.
  • adatvezérelt döntéshozatal: a pénzügyi terv elkészítése során teljeskörűen áttekintésre kerülnek a társaság aktuális költségei és bevételei. A célok között lehet a normál napi működés hatékonyabbá tétele a folyamatok optimalizálásán, vagy épp a meglévő szerződés állomány felülvizsgálatán keresztül. De lehetnek nagyra törő bővülési célok is: új gyárépület vásárlása vagy az új üzleti tevékenység bevezetése. A lényeg, hogy ezek mind beépítésre kerüljenek az üzleti tervbe: amely így pontosan tükrözi az erőforrás szükségletet, bővülés termpóját, és minden részletét. Ezen tervek alapján magabiztosan hozhatóak meg üzleti döntések, azok pénzügyi következményeinek átgondolását követően.
  • motivációs rendszer és KPI-ok (key performance indicator, teljesítménymutatók) meghatározása: sok esetben tapasztaljuk, hogy nehézséget okoz még a vezető kollégák magasabb szintű döntésekbe való bevonása, a megfelelő elköteleződés kialakítása. Amennyiben rendelkezésre áll egy éves költségvetés, az alapján meg lehet határozni, hogy mely tételek teljesítésért ki a felelős és azon belül megfelelő keretek között szabad kezet is kaphatnak a részlegek vezetői. A költségvetés tehát az alapja lehet egy elkötelezett, motivált és felelősséget vállaló vezetői csapat kialakításának is."

Egy jól átgondolt pénzügyi terv nem csupán egy dokumentum – ez a vállalkozás iránytűje. Segítségével pontosan meghatározhatók a célok, optimalizálhatóak az erőforrások, és biztosítható a fenntartható növekedés.

Hogyan készül el a pénzügyi terv?

  1. Kiinduló adatok összeállítása: alaposan elemzésre kerül a jelenlegi helyzet: milyen a költségstruktúra, hogyan állnak össze a bevételek? Az elemzés eredményeként már ebben a pillanatban számos részlet kirajzolódik a vállalkozás működéséről.
  2. A vállalatra ható külső tényezők felmérése: környezet, makrogazdaság elemzése.
  3. Célok meghatározása és ezek leképezése számokban.
  4. Az összeállított terv elemzése, annak megvalósíthatósága, mutatószámok alapján történő kiértékelése, szükség esetén módosítása.
  5. Pénzügyi terv kommunikálása az érintettek felé.

Milyen részei lehetnek a pénzügyi tervnek?

  • bevétel és költségterv, és a teljes eredménykimutatás összeállítása,
  • beruházások tervezése,
  • cash flow tervezés,
  • feltételezések összefoglalása és prezentáció,
  • tervezési folyamat dokumentálása.
Készíthetünk éves költségvetést, vagy hosszú távú stratégiai tervet 3, akár 5 évre. Manapság az éves költségvetés és annak negyedéves iterációja a leggyakoribb verzió.
A számos elkészített üzleti terv során nem csupán tapasztalatot szereztünk arról, hogyan kell elkészíteni egy vállalati költségvetést. Ez a tapasztalat azt is megmutatta, mennyire sokat jelent a résztvevőknek végigmenni a tervezési folyamaton, közösen gondolkodni. Eszközt tudunk adni a vezetés kezébe, amivel magabiztosabban, és eredményesebben tudja sikerre vezetni a vállalkozást.

Elemzés, kontrolling

A kontrolling az üzleti irányítás egyik kulcsfontosságú funkciója, amely az információk gyűjtésére, feldolgozására, elemzésére és továbbítására összpontosít. Célja a vállalati folyamatok hatékonyságának javítása a stratégiai és operatív célok elérése érdekében. A kontrolling összekötő kapocsként működik a tervezés, ellenőrzés és információszolgáltatás között. Főbb elemei:

  • tervezés: az előző pont részletesen bemutatja,
  • miután elkészült az éves terv, lehet havi, vagy negyedéves terv-tény elemzéseket készíteni, azért, hogy mérjük, hol állunk az eredeti tervekhez képest. Ez a folyamatos mérés és elemzés lehetővé teszi, hogy a nem megfelelő trendeket időben azonosítani tudjuk így ezekre megfelelő reakciót lehessen adni,
  • a terv - tény elemzés során automatikusan átnézésre kerülnek a pontos és részletes adatok, így amennyiben bármilyen hiba került volna az elszámolásokba, azt azonnal tudjuk korrigálni,
  • információ szolgáltatás: a havi, negyedéves vagy ad-hoc reportokat áttekintjük a menedzsmenttel és az érintett részlegekkel. Az egyeztetés során nem pusztán részletes információt kap a vállalat vezetése arról, hogyan teljesített a társaság a vizsgált időszak alatt. Emelett az adatok elemzése és közös átbeszélése során általában olyan plusz információkra és összefüggésekre is fény derül, ami egyébként rejtve maradt volna,
  • kockázatelemzés: az eredmények folyamatos figyelemmel kísérése segít abban, hogy a szükséges és pontos információval rendelkezzünk a társaság teljesítményéről, a zajló folyamatok hatékonyságáról és ezáltal a potencális kockázatok azonosítása is gyorsabb lehet.

Egy tervnek akkor van igazán értelme, ha utána megfelelő kontrolling folyamatok kerülnek bevezetésre, hogy a teljesítmény folyamatosan mérve legyen, ami ezáltal gyors reakciót tesz lehetővé.


Többször találkoztunk azzal, hogy már a havi terv-tény elemzés esetében is a vezetés meglepődött azon, hogy mit tartalmaznak a tény adatok: másra számítottak. A rendszeres elemzés nagy mértékben hozzájárul a vállalatvezetés naprakész tudásához a vállalat működését érintően. Hiszen: a számok sosem hazudnak. Olyan kisebb volumenű problémák is feltárásra tudnak ilyenkor kerülni, amire esetleg az évi egyszeri elemzés során nem kerülme sor. Nő a magabiztosság, a részletek ismerete, és egyben a számonkérhetőség.

Stratégiai döntéstámogatás


Azt mondják - és mi is ezt gondoljuk -, hogy egy pénzügyi vezető, virtuális CFO alapvető szerepet játszhat a vezetői stratégiai döntéshozatalban. Mi áll ennek a háttérben?

Pénzügyi vezető bevonása a stratégiai döntéshozatalba nem csupán adatokon alapuló döntéshez segít hozzá, de ezzel jellemzőe új szempontrendszer is bevonásra kerül a folyamatba. Mutatjuk miben tudunk segíteni ezen a területen:

  1. Adatgyűjtés és elemzés
    • Meglévő adatok alapján elkészítjük a társaság jelenlegi pénzügyi helyzetének pillanatképét, és elemezzük a levonható következtetéseket.
    • Előrejelzéseket készítünk különböző forgatókönyvek alapján, hogy teljes kép rajzolódhasson ki az egyes szcenáriók hatásairól.
  2. Kockázatelemzés
    • Az elkészített modellek alapján segítünk átlátni, mi jelenthet kockázatot: fellép-e extra a finanszírozási igény, elérhető-e a szaktudás, vannak-e egyéb előre jelezhető potenciális nehézségek?
    • Segítünk megérteni, hogyan befolyásolhatják a különböző döntések a vállalat kockázati profilját és profitját.
  3. Alternatívák kidolgozása
    • Több stratégiai lehetőséget mutatunk be, azok előnyeinek és hátrányainak összevetésével.
    • Szcenáriótervezés és „mi lenne, ha” elemzések végrehajtása.
  4. Döntéshozatalt támogató eszközök és rendszerek
    • Segítünk az elérhető digitalizációs eszközök, vizualizációs platformok megismerésében és bevezetésében, amik támogathatják a később döntéshozatalt.
  5. Stratégiai kommunikáció
    • A vezetők számára világos és érthető jelentéseket készítünk és vizualizációkkal támogatjuk az összetett adatok értelmezését.
    • Támogatjuk az egyeztetést a részlegek között, az információáramlás megteremtését és az eltérő érdekek felmérését és összehangolását.

Tehát a vezetői stratégiai döntéstámogatás egy olyan folyamat és eszközrendszer, amely segíti a vállalat felsővezetőit abban, hogy megalapozott, adatokon alapuló, hosszú távú döntéseket hozzanak a kockázat lehető legalacsonyabban tartása mellett. Ez a támogatás több területet ölel fel, amelyek közvetlenül hozzájárulnak a vállalkozás sikeréhez és versenyképességéhez. Az egyik ilyen kiemelt terület, a pénzügyi vezető, virtuális CFO által biztosított támogatás.

Sok éves könyvvizsgálói és különféle cégeknél eltöltött pénzügyi vezetői és ügyvezetői tapasztalatunk alapozta meg azt, hogy gyorsan átlássuk a cégek működését, már a számok áttekintése során. Mi az ami furcsa és nem odaillő? Mi az amire figyeljünk, milyen elemzéseket készítsünk el? Megfelelő kimutatásokkal pontos adatokat tudunk rendelkezésre bocsátani a vállalat eredményeiről, egyes projektek teljesítményétől, stb. Segítünk abban, hogy Te is megértsd mi van a számok mögött, még ha nem is vagy nagy rajongója a pénzügynek. Mindezek által csökken a kockázat, és az erőforrások is optimalizálhatók.

Projektek, termékek, üzletágak megtérülés vizsgálata


A megtérülés vizsgálatok során lényegében több, a szolgáltatásaink során részletezett lépést gyúrunk egybe:

  • végig járjuk a tervezés lépéseit, azzal a különbséggel, hogy itt nem a teljes vállalkozást tekintjük végig, hanem kifejezetten a kérdéses új projektre, termékre, vagy üzletágra fókuszálunk,
  • szükség esetén vizsgáljuk a várható profitot, szükséges erőforrásokat, vagyis készül egy cash -flow terv, profit elemzés, megtérülés kalkuláció,
  • áttekinktjük a környezeti hatásokat, és olyan külső tényezőket amik befolyásolhatják a projekt sikerességét: versenytársak, makro környezet, stb.,
  • körbe járjuk, hogy van-e potenciálisan igénybe vehető állami támogatás, fejlesztési kedvezmény, pályzázat a projekthez kapcsolódóan,
  • szcenáriókat készítünk, kockázatokat elemzünk és a menedzsment elé tárjuk a következtetéseket.

A fentiek segítenek abban, hogy adatokon alapuló, átgondolt döntés születhessen a vállalkozás esetleges bővüléséről, és a projekt sikerességének esélyei jelentősen növekedjenek ez által.

Likviditás és cash flow menedzsment


Az egyik legégetőbb kérdés amivel munkánk során találkozunk, a cégek stabil likviditásának megteremtése. Kevesen vannak abban a szerencsés helyzetben, hogy olyan stabil a pénzügyi hátterük, hogy sosem kell aggódni a napi fizetések miatt. Persze ezeknek a társaságoknak is van feladatuk a pénzállomány kezelésével: hiszen nekik a meglévő állomány minél jobb felhasználása a feladat.

De lépjünk csak vissza az elejére!

  • az aktuális likviditási helyzet elemzésével kezdünk. Ahhoz, hogy megfontolt üzleti döntések születhessenek, pontos képpel kell rendelkezni a likviditási helyzetről és ezáltal arról, hogy mik a lehetőségek. Rendelkezésedre áll pontos és megbízható információ a szállítók felé teljesítendő fizetési határidők és a vevőktől elvárt fizetési feltételek összhangjáról? A vevők megfelelő fegyelemmel teljesítik a fizetéseket? Milyen a deviza kitettség, a bevételek és kiadások összhangban állnak egymással? Ha nem, akkor van kidolgozott stratégia nehézség kezelésére? És a bónusz kérdés: okozott valaha gondot az adó fizetések teljesítése aminek az előírása totális meglepetésként ért?
  • tartalékok képzése: miután a fenti helyzetet kielemeztük és a fejlesztendő fókuszterületeket meghatároztuk, ezek megoldásának hatása gyorsan kezd látszani a cash - flow helyzeten. A feltárt információk elég alapot adnak arra, hogy megtervezzük a tartalékok kialakításának lehetőségét, hogy váratlan helyzetekben is stabilan tudjon a vállalkozás tovább működni.
  • cash-flow előrejelzés: részletesen megtervezzük a várható pénzmozgásokat, hogy elkerülhetőek legyenek a likviditási nehézségek. A cash-flow kimutatás és előrejelzés jellemzően olyan terv, ami minden héten elemzésre kerül a tény-adatok alapján és folyamatosan pontosítjuk a prognózist a jövőre vonatkozóan. Segítünk a csapatnak megtanulni, hogyan tudják ezeket a riportokat elkészíteni, hogy naprakész információkkal álljanak rendelkezésre.
  • pénzügyi megoldások: segítünk abban, hogy ne csak a normál napi működés finanszírozási kérdéseit tudd stabilan megoldani, hanem egyes speciális helyzetekben is megtaláld a megfelelő pénzügyi megoldást. Más cash-flow kihívásokat jelent a napi működés és mást, amikor egy új projekt elindítása a cél. Ahhoz, hogy ez ne veszélyeztesse a már stabilan működő operációt, fontos, hogy amilyen alaposan csak lehet, megtervezzük az extra cash-flow szükségletet, annak időzítését, és az extra forrásokat.

A folyamatos és pontos cash flow menedzsment fontos és szükséges alappillére a vállalkozásnak, annak minden életszakaszában. Ez nem csupán a stabilitást tudja megteremteni, hanem a további sikerek alapjául is szolgál.

Automatizáció, szoftver- vagy rendszerbevezetés


Az elmúlt években a digitalizáció és automatizáció elképesztő tempóban fejlődött és mára már nélkülözhetetlen ahhoz, hogy sikeresen működjön egy vállalkozás. Nem csak a tranzakciók darabszámának növekedése miatt válik az automatizáció egyre fontosabb eszközzé, hanem a hazánkban zajló egyéb, jogszabályi előírások is szükségessé teszik a digitalizáció irányába való elmozdulást. Bár a kezdeti bevezetés nehézséget jelenthet, sok esetben lehetőséget is ad arra, hogy a fejlesztések kapcsán felülvizsgáljuk a folyamatokat és az automatizációval pontosabbá váljanak a kimutatásaink. Fontos tehát az aktuális trendek és a lehetőségeink ismerete.

Az automatizáció és pénzügyi hatékonyság nem pusztán a költségcsökkentés miatt fontos:

  • pontosság: a hatékonyság kiaknázása elősegíti, hogy pontos adatok álljanak rendelkezésre: az automatizáció kevesebb manuális, emberi hibát jelent. Az online NAV rendszer pedig egy kézenfekvő alapot ad arra, hogy a korábban kézzel, egyesével rögzített adatok jelentős részét integrált rendszeren keresztül felhasználjuk: garantáltan teljeskörű és pontos adatokat kapunk, és jelentős időmegtakarítást érhetünk el,
  • naprakész adatok: az automatizáltság gyorsaságot is jelent: ezáltal a feldolgozás, riportálás is rövidebb időt vesz igénybe. Naprakész adatokat kaphatunk a működésről, vagyis hamarabb detektálható, ha valami nem megfelelően működik és gyors megoldást találhatunk a felmerült nehézségekre,
  • vezetői folyamatok támogatása: a megfelelő automatizáció segíti a belső folyamatok végrehajtását: legyen szó számlák, utalások jóváhagyásának kialakításáról, kiküldetési rendelvények jóváhagyásáról, ezek mind átkerülhetnek elektronikus platformra. Ezen túl a vezetői riportok, vizualizációs szoftverek bevezetésével a vezetői döntéstámogatást is előre tudja mozdítani a digitalizáció,
  • hangsúly az értékteremtő feladatokon: a manuális feladatok automatizálása időt szabadít fel. A felszabadult időt a kollégák olyan értékteremtő feladatok ellátására tudják fordítani, ami a menedzsmentet támogatja, az új bővülést segiti, vagy csak hónapok óta fel volt sorolva a feladatlistán, de sosem volt idő megcsinálni. Nem pusztán ezen lehetőségek meghatározásában és kialakításában segítünk, hanem a kollégák tréningezésében, fejlesztésében is!

A társaságok mérete és komplexitása befolyásolja, mennyire összetett rendszer és automatizáció bevezetése az optimális a költség - haszon elv mentén. Van, ahol érdemes egy globális ERP - vállalatirányítási rendszer - bevezetésébe kezdeni. Kisebb cégeknél egy ilyen megoldás hatékonysága megkérdőjeleződik, hiszen igen költséges lenne. Kisebb méret és egyszerűbb működési komplexitás mellett érdemes megvizsgálni a piacon rendelkezésre álló “dobozos” szoftver vagy applikáció lehetőségeket, hiszen ezek is megfelelőek lehetnek arra, hogy szintet tudjon lépni a vállalkozás és jelentősen csökkenjenek az adminisztrációs terhek. Hogyan működik mindez?
  1. jelenlegi folyamatok felmérése
    • pénzügyi folyamatok áttekintése: számlabefogadás és jóváhagyás folyamata
    • HR és bérszámfejtéshez kapcsolódó dokumentációs és jóváhagyási folyamatok felmérése
    • értékesítés: számla kiállítás, teljesítés, kintlévőség kezelés
    • egyéb, pénzügyhöz kapcsolható üzleti folyamatok áttekintése
  2. javaslat az optimális megoldásra: a méret, komplexitás és a meglévő szoftverek, rendszerek használata alapján javaslatot teszünk arra, milyen irányba érdemes továbblépni: lehet, hogy van olyan része a meglévő alkalmazásoknak ami eddig nem került kihasználásra, de az is lehet, hogy új eszközt tudunk mutatni,
  3. a piacon elérhető megoldások felkutatása, támogatás a megfelelő opció kiválasztásában
  4. bevezetés támogatása: legyen szó ERP rendszerről vagy egy egyszerűbb számla jóváhagyási applikáció implementálásáról, az egész folyamaton keresztül támogatunk:
    • specifikáció
    • erőforrásmenedzsment
    • dolgozók képzése

A megfelelő automatizáció bevezetésével nem pusztán költséget takarít meg a vállalkozás, de nő az adatok pontossága, a feldolgozás gyorsasága, ezáltal a rendelkezésre álló információ minősége.

Hiányzik az a szaktudással rendelkező kolléga a vállalkozásból, aki ismeri a jogszabályi előírásokat és javaslatokat tudna tenni a folyamatok hatékonyabbá tételére? Hiányzik az a kolléga aki részletesen átlátja a működő, mindennapi pénzügyi - és kapcsolódó - folyamatokat azok részleteivel együtt? Amennyiben ezekre a kérdésekre igen a válasz, akkor érdemes erről is beszélnünk!

Pénzügyi csapat kialakítása, tréning és fejlesztés


Érdemes azt szem előtt tartani, hogy más típusú kolléga tudja az adminisztratív feladatokat ellátni, mint az aki riportokat elemez, vagy az, aki folyamatok kialakítására is képes. Az alapvető képességek között is eltérés lehet az említett személyek között, de ezen túl a figyelem fókusza is máshol van: míg az egyik a szabályok, formai követelmények alapos és pontos betartására figyel napi szinten, addig a másik kérdéseket tesz fel és kreatív vizualizációs képességekkel is rendelkezik, a harmadik pedig proaktívan problémákat old meg. Nem feltétlenül szükséges hogy a 3 személy eltérő legyen, de sokszor nem egyezik meg.

Egy erős pénzügyi csapat nem csupán a vállalkozás stabil háttere, hanem annak motorja is: a pénzügy közvetlenül ugyan nem termel árbevételt, de a stabilan működő pénzügyi funkció nélkülözhetetlen alappillére a sikernek.


Amikor a hatékonyság maximalizálása, döntéshozatal javítása, és a fenntartható növekedés biztosítása a cél, akkor a pénzügyi csapat fejlesztése elengedhetetlen része ennek. Mi ebben is a rendelkezésedre állunk: tudásunkat megosztjuk, hiszünk a folyamatos tanulásban és fejlődésben. Miben tudunk támogatni:

  • Pénzügyi csapat kialakítása:
    • optimális struktúra: felmérjük mire van szükség és segítünk kialakítani egy hatékony, világos szerepeken és feladatokon alapuló pénzügyi csapatot,
    • bővülés: segítünk meghatározni a munkaköri leírásokat és megtalálni a pénzügyi csapat új tagjait.
  • Folyamatos képzés és fejlesztés:
    • szakmai képzések és mentorálás: segítünk abban, hogy a jelenlegi csapat tovább tudjon fejlődni, új készségekkel gyarapodjon,
    • digitális eszközök bevezetése: támogatjuk a modern pénzügyi technológiák integrálását, hogy a csapat még gyorsabban és pontosabban dolgozhasson, segítünk ezek implementálásában és az átállásban.


Miért fontos mindez, és milyen előny számazhat a fentiekből? Egy jól képzett és megfelelően támogatott pénzügyi csapat:

  • képes támogatni a stratégiai döntéshozatalt,
  • javítja a pénzügyi eredményeket azáltal, hogy pontos adatokat bocsát a menedzsment rendelkezésére, így gyors reagálást tesz lehetővé,
  • csökkenti a hibák lehetőségét az automatizációval, megfelelő kontrollok alkalmazásával és tudatosság növelésével,
  • proaktív, ismeri a területen zajló trendeket és fejlesztési javaslatokat tesz,
  • magabiztosan kezeli a komplex pénzügyi kihívásokat,
  • képes arra, hogy időben felhívja a figyelmet az esetleges problémákra, nehézségeket jelezzen előre és megoldási javaslatokat terjesszen elő.

Dolgoztunk kis pénzügyi csapattal, ahol csupán egy pénzügyi asszisztens és egy gyakornok támogatta a könyvelést, kiszervezett és vállalaton belüli könyvelőkkel, a könyvelés vállalaton belülre való szervezésével és annak vállalaton kívülre való átszervezésével. Kidolgoztunk üzleti terveket és érvrendszert arra vonatkozóan, vajon melyik verzió a hatékonyabb és támogatja jobban a társaságot. Alakítottunk ki kontrolling rendszert és néztünk át több száz önéletrajzot, hogy interjúk során ki tudjuk választani a legmegfelelőbb jelöltet az új feladatok elvégzésére. Elkötelezettek vagyunk a folyamatosan képzésében azoknak, akikkel együtt dolgozunk.

Finanszírozási döntések és Treasury


A hosszú távú finanszírozási kérdések területén hozott jó döntések éppen olyan fontosak, mint a napi banki folyamatok megfelelő kialakítása. Támogatunk a bankokkal való kapcsolattartásban, az optimális megoldások megtalálásában mind a napi treasury folyamatok működtetésének területén, mind pedig a stratégiai döntések meghozatalában.

  • Napi banki folyamatok optimalizálása: legyen szó a heti utalásról, likviditás menedzsmentről, vagy a követeléskezelésről, megfelelő szakértelemmel támogatunk téged abban, hogy az optimális folyamatokat legyenek kialakítva.
  • Banki kapcsolatok: segítünk eligazodni a banki ajánlatok, szerződések útvesztőjében, hogy a legoptimálisabb megoldást találd meg. Támogatjuk a bankokkal folytatott tárgyalásokat és a költségek csökkentését célzó megoldások kidolgozását.
  • Finanszírozási stratégia kialakítása: Elemzésekkel segítünk meghatározni, hogy milyen típusú finanszírozás illeszkedik leginkább vállalkozásod céljaihoz. Részletes előrejelzéseket készítünk, amelyek alapján láthatóvá válik, milyen hatással lesz egy finanszírozási döntés a vállalkozás működésére és profitabilitására.
  • Piaci lehetőségek feltárása: Segítünk megtalálni a legkedvezőbb hitel- vagy befektetési lehetőségeket, figyelembe véve a vállalkozás igényeit és erőforrásait.
  • Döntéshozatal támogatása: segítünk kiértékelni a lehetséges finanszírozási opciókat, hogy megalapozottan dönthess közülük.

Pályázatok pénzügyi háttértámogatása


Van egy pályázatíró cég aki segít abban mit és hogyan is kell leadni a pályázathoz? Ez fontos és szükséges is. Ugyanakkor nem elégséges: a pályázatíró mellett arra is szükséged van, hogy valaki támogasson az alábbiakban:

  • üzleti terv elkészítése: a pályázati kiírással összhangban a vállalat céljait és működését figyelembe véve. Kritikus, hogy pontosan kerüljenek meghatározásra a költségeket hiszen ez az alapja a kapott támogatásnak. Az alulbecsült költségek éppúgy okozhatnak nehézséget, mint a túlbecsült erőforrás ráfordítás.
  • pályázati anyag társaságra való optimalizálása: aki alaposan ismeri a cég belső működését és van tapasztalata pályázatok tekintetében is, az fel tudja tenni a releváns kérdéseket, és fel tudja hívni a figyelmet olyan szempontokra is, melyre esetleg a külsős pályázatíró nem gondolt. (ilyen lehet például a dolgozók megoszlása munkavégzés helye szerint, az alkalmazás típusa, a társaság egyéb tervei és a várható egyéb kötelezettségek, nem beszélve a cash- flow tervezésről, amikor a támogatások egy része előre finanszírozott konstrukcióban érhető el).
  • belső folyamatok kialakítása a nyomonkövetésre: szigorú előírások vonatkoznak arra, hogy a pályázat lezárta után milyen dokumentumokat kell átnyújtani a vizsgáló bizottságnak, amivel bizonyítható a megvalósulás és a költségek felmerülése. Segítünk abban, hogy a pályázat elején megfelelően kialakításra kerüljenek a dokumentációs folyamatok, hogy a több éves projekt ellenőrzésének végén ne okozzon problémát az adminisztráció esetleges hiányossága.

Amennyiben megfelelően kialakításra kerülnek a támogató funkciók a kezdetekkor, ezek a kockázatok jelentősen csökkenthetők, és a pályázat sikeressége - beleértve az optimális pályázati támogatás összegének elnyerését - nagyban növekedhet.


Egy állami pályázathoz tehát optimális esetben a pályázatíró cég, belsős projektmenedzserek mellett szükség van tapasztalt pénzügyi támogatásra is. AZ elmúlt évek során részt vettünk több pályázat lebonyolításában belsős pénzügyi vezetőként, vagy virtuális CFO-ként, így biztos lehetsz benne, hogy ezen a területen is szakértői támogatást nyújtunk a vállalat számára.

Éves pénzügyi zárás támogatása


A vállalkozás könyvvizsgálatra kötelezett, de nincs meg sem az erőforrás kapacitás, sem pedig a szakmai háttér, hogy megfelelően tudjátok támogatni a beszámoló kiadást? Soha senki nem nézte át tüzetesen az éves beszámolót? Kaptatok már javaslatokat a könyvvizsgálótól, hogy mit kellene javítani, de minden évben ugyanazzal a fejlesztendő területtel, megoldandó problémával keres meg, és egyre nagyobb gondot okoz, hogy nem sikerült még reagálni rá?

Mit kínálunk?

  • Kapcsolattartás a könyvvizsgálókkal: segítünk a szerződéskötéstől kezdődően a beszámoló kiadásáig, támogatjuk az adatszolgáltatást és segítünk a felvetett problémák megoldásában.
  • Folyamatok optimalizálása: javaslatokat teszünk a belső pénzügyi rendszerek és ellenőrzési folyamatok javítására.
  • Éves beszámoló áttekintése: ellenőrizzük az éves beszámolót, segítünk annak megfelelőségének biztosításában.

Sok éves könyvvizsgálói háttérrel rendelkezünk, ami képessé tesz arra, hogy támogassunk a könyvvizsgálati kérdések megértésében és a szükséges fejlesztések kialakításában. Több száz éves beszámoló átnézése és véglegesítése áll mögöttünk, így hatékonyan tudunk segíteni abban, hogy ez a folyamat a lehető leggyorsabban befejeződjön. Tapasztalatunk van a könyvvizsgálat jogi, szerződéses hátterének részleteit illetően, így etéren is hatékonyan tudunk támogatni a teljes folyamat során.

Könyvelővel való kapcsolattartás támogatása


Különösen külsős könyvelő cég alkalmazása esetén okozhat nehézségeket a kommunikáció, az elvárások összehangolása. Abban az esetben, ha nincs tapasztalt pénzügyes kollega aki ezt a kapcsolattartást tudja koordinálni, sokszor látjuk, hogy nem zökkenőmentes az együttműködést.

Miben tudunk segíteni?

  • a kimutatások áttekintése során ellenőrizzük, szüskéges-e bármit javítani,
  • a folyamatok áttekintése és átbeszélése során számos olyan pontot szoktunk azonosítani, amik javításához nem szükséges nagy erőforrás, de az együttműködést és a kimutatások minőségét is javítja,
  • szükség esetén testre szabjuk a főkönyvi struktúrát - a könyvelővel közösen dolgozva -, hogy abból könnyebben kiolvasható legyen a menedzsment számára szükséges információ, ezáltal hatékonyabban működhessen a kontrolling,
  • a közös munka során azonosított nehézségekre megoldási javaslatokat adunk, támogatunk a kommunikációs nehézségek áthidalásában, hogy hosszú távon javuljon a közös munka minősége.

Belső kontrollok és kiberbiztonság


A kontrollok olyan folyamatba épített ellenőrzési pontok, amik csökkentik az emberi, manuális hibák lehetőségét, és segítenek megakadályozni az esetleges visszaéléseket, vagyis csökkentik a csalás kockázatát.

Amiben támogatunk:

  • a jelenlegi kontroll körenyezet felmérése és kiértékelése,
  • a hiányozó kontroll pontok azonosítása,
  • javaslatot teszünk a szükséges új kontrollok meghatározása,
  • támogatunk az optimális kontroll környezet kialakításában,
  • segítünk a folyamatok dokumentálásában és a kollégák térningjében.
> A kontrollok megfelelő megtervezése biztosítja, hogy ne legyenek a folyamatok túlkomplikáltak, ugyanakkor a szükséges ellenőrzések minden esetben elvégzésre kerüljenek, így csökkenjen a hibák és csalás lehetősége.


Az optimális kontroll környezet nem túlszabályozottságot jelent: a jól megtervezett és folyamatba épített ellenőrzési pontok biztosítják, hogy a legkevesebb lépéssel legyen elérhető az kívánt eredmény. Vagyis: ha egy számlát túl sok embernek kell ellenőriznie, például 5-en is átnézik, akkor nagy esély van arra, hogy végül senki sem fogja azt alaposan ellenőrizni, mivel mindenki arra számít, hogy a többiek úgyis átnézték. Tehát a túlszabályozottság nem megoldás!


Míg korábbi években a kontrollok elsősorban a belső visszaélések megelőzésére szolgáltak, addig ma már a digitalizáció megjelenésével és kiberbűnözés elterjedésével a kontrollokkal azért is tehetünk, hogy ezeknek a támadásoknak a lehetőségét csökkentsük. Tapasztalt kiber csapattal dolgozunk együtt, hogy ezen a területen is támogatni tudjunk a biztonságos működés kialakításában.


Hosszú évek könyvvizsgálói munkái során számos vállalat kontroll környezetét mértük fel, majd ügyfél oldalon felépítettünk számos esetben teljes pénzügyi részleget, így biztos lehetsz abban, hogy tudunk segíteni a folyamatok felmérésével, optimalizális ellenőrzési pontok kialakításában, amik nem csak az esetleges belső visszaélésekkel szemben védenek, hanem a külső támadásokkal szemben is felvérteznek, így adnak egy extra védőhálót.